Stavebnictví (kód oboru 36-47-M/01)
Školní vzdělávací program: POZEMNÍ STAVITELSTVÍ A ARCHITEKTURA
Studijní obor Stavebnictví pokrývá všechny studijní oblasti definované ve státním Rámcovém vzdělávacím programu (RVP) Stavebnictví 36-47-M/01.
Obor je zaměřen na výchovu a vzdělání budoucích stavebních techniků pro různé činnosti v oblasti stavitelství. V odborných předmětech získá absolvent profesní znalosti z hlediska konstrukčního, technologického, ekonomického, ekologického, architektonického a materiálového. Absolvent se může uplatnit v projekci, v přípravě stavební výroby (materiálová příprava, rozpočtování), přímo ve stavební výrobě (stavbyvedoucí), ve stavebních laboratořích, jako referent ve státní správě či může studovat na vysoké škole.
Charakteristika vybraných předmětů
Poskytuje vědomosti o navrhování a provádění staveb s důrazem na výstavbu, rekonstrukce a modernizace staveb. Tento teoretický předmět je doplněn konstrukčním cvičením, ve kterém studenti využívají svých vědomostí a dovedností z jiných odborných předmětů při zpracování projektové dokumentace jednoduchých stavebních objektů (ve vyšších ročnících se jedná již o návrh rodinného domu či vybrané občanské stavby).
Předmět poskytuje základní vědomosti v oblasti stavebních konstrukcí z betonu a dovednosti pro navrhování základních konstrukčních prvků z prostého a železového betonu, dřeva a oceli. Studenti se rovněž seznamují s příslušnou výkresovou dokumentací.
Studenti se učí ovládat základní aplikační programy (textový a tabulkový editor) a programy kreslicí a prezentační.
Ve 2. (resp. ve 3. ročníku) předmět připravuje žáky k tomu, aby byli schopni účelně využívat grafický program ArchiCAD při konstrukční práci a vizualizaci navrhovaných stavebních objektů.
Poskytuje vědomosti a praktické dovednosti ke zvládnutí základních měřičských úkonů běžně se vyskytujících ve stavební výrobě.
Výuka je přizpůsobena ekonomickým změnám společnosti a studenti získají potřebné základní vědomosti z oblasti rozpočtování staveb.
Je prováděna formou průběžné výuky praktických dovedností se zaměřením na práce zednické, tesařské, klempířské a zámečnické. Studenti absolvují i praxi na různých stavbách. Při ní, kromě jiného, získávají i první kontakty pro své budoucí povolání.
Předmět navazuje na znalosti získané v odborném kreslení a konstrukčních předmětech, kdy podporuje rozvoj kompoziční představivosti, grafického a architektonického cítění při tvorbě návrhu budov (např. bytového domu či občanské stavby).
Týdenní hodinová dotace jednotlivých předmětů:
Školní vzdělávací program je zaměřen na výchovu a vzdělání budoucích stavebních techniků pro různé činnosti v oblasti pozemního stavitelství. Díky posílení výtvarné a estetické přípravy je kladen větší důraz především na architektonickou stránku návrhů budov (modelování budov v ateliérové tvorbě). V odborných předmětech získá absolvent profesní znalosti z hlediska konstrukčního, technologického, ekonomického, ekologického, architektonického a materiálového. Výukou předmětu CAD systém je obor povýšen na moderní a perspektivní. Absolvent se může uplatnit v projekci, v přípravě stavební výroby (materiálová příprava, rozpočtování), přímo ve stavební výrobě (stavbyvedoucí), ve stavebních laboratořích, jako referent ve státní správě či může studovat na vysoké škole.
Název předmětu | Ročník | |||
---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | |
Všeobecně vzdělávací předměty: | ||||
Český jazyk a literatura | 3 | 3 | 3 | 3/1 |
Cizí jazyk | 3/3 | 3/3 | 3/3 | 3/3 |
Základy společenských věd | - | 1 | 1 | 1 |
Dějepis | 2 | - | - | - |
Fyzika | 2 | 2 | - | - |
Chemie | 2 | - | - | - |
Základy ekologie | - | 1 | - | - |
Matematika | 4/1 | 4/1 | 3 | 3 |
Tělesná výchova | 2/2 | 2/2 | 2/2 | 2/2 |
Informační a komunikační technologie | 2/2 | 2/2 | - | 2/2 |
Ekonomika | - | - | 3 | - |
Odborné předměty: | ||||
Deskriptivní geometrie | 3/3 | - | - | - |
Odborné kreslení | 2/2 | 2/2 | - | - |
Architektura | - | 2 | - | - |
Stavební materiály | 3/1 | - | - | - |
Stavební mechanika | - | 2 | 3/1 | - |
Geodézie | - | - | - | 3/1 |
Stavební konstrukce | - | - | 3 | 4/1 |
Praxe | - | 1/1 | 1/1 | - |
Stavební provoz | - | - | - | 3/1 |
CAD systém | - | 3/3 | - | - |
Pozemní stavitelství | 2 | 3 | 4 | 4 |
Konstrukční cvičení | 2/2 | 2/2 | 3/3 | - |
Ateliérová tvorba | - | - | 2/2 | 4/4 |
Inženýrské stavby | - | - | 1 | - |
Nepovinné předměty: | ||||
Rétorika | - | - | 1 | 1 |
Základy matematické analýzy | - | - | 1 | 1 |
Základy programování | - | 1 | - | - |
Sportovní hry | 1 | 1 | 1 | 1 |
Maturitní zkouška:
Státní část:
- Český jazyk a literatura
- Cizí jazyk nebo matematika
Profilová (školní) část:
- Odborný předmět - pozemní stavitelství
- Odborný předmět - stavební konstrukce
- Praktická zkouška z odborných předmětů
Partneři oboru:
ASPIRA, KOMPAKT, STAVOS, STAVEKO, Stavební úřad, Odbor koncepce a rozvoje města při MÚ v Příbrami, STAVMAT STAVEBNINY, CEGRA Praha, KB-BLOK, RIGIPS, VELUX, BRAMAC, XELLA CZ (YTONG), SCHIEDEL, ORSIL, WIENERBERGER, TONDACH, HELUZ, ISOVER SAINT-GOBAIN, DEK stavebniny, Rockwool, Cembrit a další.