Kód oboru: 18-20-M/01
Školní vzdělávací program: Informační technologie v průmyslu
Studijní obor Informační technologie pokrývá všechny studijní oblasti definované v státním Rámcovém vzdělávacím programu (RVP) Informační technologie 18-20-M/01 (aktualizovaném v r. 2020).
Tento obor je koncipován v souladu s nejnovějšími trendy vývoje v hospodářské oblasti v souvislosti vize : „Průmysl 4“. Zahrnuje nejnovější směry vývoje výpočetní techniky s důrazem na digitalizaci, automatizaci, robotizaci a využívání umělé inteligence. Vzhledem k technickému zaměření naší školy lze teoretické poznatky přímo aplikovat prostřednictvím výrobních a technických zařízení. Velký podíl zahrnuje také 3D tisk na různých platformách a materiálech. Součástí výuky je programování, kde jsou žáci seznámeni s algoritmizací úloh, aplikacemi vývojových prostředí i databázovými systémy. Žáci se naučí realizovat softwarová řešení s ohledem na zásady kybernetické bezpečnosti i základy testování a ověřování kvality programů včetně jejich uživatelských rozhraní. Cílem je připravit absolventy jako univerzální odborníky v oblasti, která dominuje v dnešní technické sféře a je podmínkou pro zvyšování efektivity, produktivity i konkurenceschopnosti domácího průmyslu. Absolventi pak najdou uplatnění v oblastech využívajících moderní komunikační a řídící systémy s vysokým podílem automatizace a robotizace. Předpokládáme, že velké procento absolventů bude pokračovat v rozvíjení dosažených znalostí a dovedností ve studiu na technických vysokých školách.
Odborné kompetence absolventů oboru Informační technologie v průmyslu
Charakteristika vybraných předmětů
Hardware
Cílem tohoto předmětu je naučit žáka volit hardware (HW) řešení s ohledem na jeho funkci, parametry a vhodnost pro předpokládané použití, identifikovat a řešit závady hardwaru, využívat vhodné nástroje pro návrh a hodnocení výkonnosti hardwaru s ohledem na zvolené řešení.
Operační systémy
Tento předmět má za cíl naučit žáka volit vhodný operační systém s ohledem na jeho předpokládané nasazení a provádět diagnostiku. Žák bude umět instalovat, konfigurovat a spravovat operační systém včetně jeho pokročilého nastavení podle objektivních potřeb uživatele. Nedílnou součástí je příprava žáka na podporu uživatelů při práci se základním programovým vybavením, návrh a aplikace vhodného systému zabezpečení dat před zneužitím a ochrany dat před zničením.
Aplikační Software
Cílem obsahového okruhu je naučit žáka pokročilému užití aplikačních programů (kancelářské aplikace, databázový software a další), jejich instalaci a konfiguraci a vytvořit u něj předpoklady pro poskytování související uživatelské podpory. Důraz je kladen na software pro zpracování multimediálních dat (počítačová grafika a video).
Počítačové sítě
V tomto předmětu se žáci naučí navrhovat a realizovat počítačové sítě s ohledem na jejich předpokládané využití a s ohledem na zásady kybernetické bezpečnosti a ochrany osobních údajů. Osvojí si dovednosti v konfiguraci síťových prvků, v administraci počítačové sítě a v diagnostice chyb a problémů v počítačové síti včetně návrhu možné opravy.
Programování a vývoj aplikací
Žák se v tomto předmětu naučí algoritmizovat úlohy a tvořit aplikace a realizovat databázová řešení. Bude umět navrhovat a realizovat řešení s ohledem na zásady kybernetické bezpečnosti, testovat a ověřovat kvalitu programů včetně jejich uživatelského rozhraní.
Webové technologie
Tento předmět doplňuje získané kompetence v předmětu Programování a vývoj aplikací o hlubší znalost tvorby, správy a programování webů, což jsou v dnešní době velmi žádané dovednosti.
Konstruování pomocí PC
Žáci si v tomto předmětu osvojí základy technické dokumentace a vytváření technických nákresů a 3D modelů, které budou moci v rámci předmětu praxe realizovat na 3D tiskárnách. Tyto dovednosti využijí také v dalších předmětech, kde bude výstupem práce fyzická realizace nějakého zařízení (např. elektronika, robotika a další).
Robotika a umělá inteligence
V rámci předmětu robotika se žáci naučí navrhovat, realizovat, obsluhovat a programovat robotická a digitální zařízení s využitím umělé inteligence a internetu věcí.
Praxe
Většina poznatků získaných v rámci odborných předmětů, je dále prohlubována v rámci tohoto předmětu. Žáci po malých skupinách v odborných učebnách prakticky procvičují důležité dovednosti, které se obtížně vyučují ve velkých skupinách. Např. obsluha programovatelných automatů, správa a obsluha počítačového hardware, sítí a operačních systémů, realizace výrobků na 3D tiskárnách, obsluha a programování robotických systémů, návrh a realizace elektronických zařízení, pořizování multimediálních dat a mnohé další. Také praxe, která probíhá u soukromých a státních firem, prověří teoretické a praktické dovednosti studentů.
Týdenní hodinová dotace jednotlivých předmětů
Vždy je uveden celkový počet hodin (včetně hodin s celou třídou)/počet hodin formou cvičení v menších skupinách.
Název předmětu | Ročník | |||
---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | |
Všeobecně vzdělávací předměty: | ||||
Český jazyk a literatura | 3 | 3 | 3 | 3/1 |
Cizí jazyk | 3/3 | 3/3 | 3/3 | 3/3 |
Základy společenských věd | - | 1 | 1 | 1 |
Dějepis | 2 | - | - | - |
Fyzika | 2 | 2 | - | - |
Základy přírodních věd | 2 | - | - | - |
Matematika | 4/1 | 4/1 | 3 | 3 |
Tělesná výchova | 2/2 | 2/2 | 2/2 | 2/2 |
Informační a komunikační technologie | 2/2 | 2/2 | - | - |
Ekonomika | - | - | 3 | - |
Odborné předměty: | ||||
Hardware | - | 2/1 | 2/1 | 3/2 |
Operační systémy | - | - | 3/1 | 4/2 |
Aplikační software | 2/2 | 2/2 | 2/2 | 2/2 |
Počítačové sítě | - | - | 2 | 2 |
Programování a vývoj aplikací | 2/2 | 2/2 | 2/2 | 2/2 |
Webové technologie | - | 2/2 | 2/2 | 2/2 |
Konstruování pomocí PC | 2/2 | - | - | - |
Elektronika a automatizace | 2/1 | 2/1 | - | - |
Mikroprocesorová technika | 2/1 | 2/1 | - | - |
Robotika a umělá inteligence | - | - | 2/2 | 2/2 |
Praxe | 2/2 | 3/3 | 2/2 | 3/3 |
Nepovinné předměty: | ||||
Rétorika | - | - | 1 | 1 |
Základy matematické analýzy | - | - | 1 | 1 |
Sportovní hry | 1 | 1 | 1 | 1 |
Maturitní zkouška:
Státní část:
- Český jazyk a literatura
- Cizí jazyk nebo matematika
Profilová (školní) část:
- Odborný předmět - Hardware
- Odborný předmět - Programování
- Praktická zkouška z odborných předmětů
Partneři oboru
ZAT, SENCO, RAVAK – vše Příbram, KOSTAL Čenkov, FESTO, ČVUT, UK Praha, ZČU Plzeň, CZC.CZ a další.