Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii souhlasu.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Nezbytné soubory cookie jsou nutné k aktivaci základních funkcí tohoto webu, jako je poskytování zabezpečeného přihlášení nebo úprava předvoleb souhlasu. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.

No cookies to display.

Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.

No cookies to display.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách, jako je počet návštěvníků, míra okamžitého opuštění, zdroj návštěvnosti atd.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá při poskytování lepší uživatelské zkušenosti pro návštěvníky.

No cookies to display.

Reklamní soubory cookie se používají k poskytování přizpůsobených reklam návštěvníkům na základě stránek, které jste dříve navštívili, a k analýze účinnosti reklamních kampaní.

No cookies to display.

Informační technologie

Kód oboru: 18-20-M/01
Školní vzdělávací program: Informační technologie v průmyslu

 

Studijní obor Informační technologie pokrývá všechny studijní oblasti definované v státním Rámcovém vzdělávacím programu (RVP) Informační technologie 18-20-M/01 (aktualizovaném v r. 2020).

Tento obor je koncipován v souladu s nejnovějšími trendy vývoje v hospodářské oblasti v souvislosti vize : „Průmysl  4“. Zahrnuje nejnovější směry vývoje výpočetní techniky s důrazem na digitalizaci, automatizaci, robotizaci a využívání umělé inteligence. Vzhledem k technickému zaměření naší školy lze teoretické poznatky přímo aplikovat prostřednictvím výrobních a technických zařízení. Velký podíl zahrnuje také 3D tisk na různých platformách a materiálech. Součástí výuky je programování, kde jsou žáci seznámeni s algoritmizací  úloh, aplikacemi vývojových prostředí i databázovými systémy. Žáci se naučí realizovat softwarová řešení s ohledem na zásady kybernetické bezpečnosti i základy testování a ověřování kvality programů včetně jejich uživatelských rozhraní. Cílem je připravit absolventy jako univerzální odborníky v oblasti, která dominuje v dnešní technické sféře a je podmínkou pro zvyšování efektivity, produktivity i konkurenceschopnosti  domácího průmyslu. Absolventi pak najdou uplatnění v oblastech využívajících moderní komunikační  a řídící systémy s vysokým podílem automatizace  a robotizace. Předpokládáme, že velké procento absolventů bude pokračovat v rozvíjení dosažených znalostí a dovedností  ve studiu na technických vysokých školách.

Odborné kompetence absolventů oboru Informační technologie v průmyslu

Programovat, vyvíjet a spravovat aplikační, databázová a webová řešení

Vybírat a sestavovat počítačové komponenty, konfigurovat a spravovat počítačové sítě, programy a operační systémy

Navrhovat a realizovat výrobky na 3D tiskárnách

Obsluhovat a programovat automatizační linky a další robotické systémy

Navrhovat, realizovat a programovat elektronická a robotická zařízení

Hardware

Cílem tohoto předmětu je naučit žáka volit hardware (HW) řešení s ohledem na jeho funkci, parametry a vhodnost pro předpokládané použití, identifikovat a řešit závady hardwaru, využívat vhodné nástroje pro návrh a hodnocení výkonnosti hardwaru s ohledem na zvolené řešení.

Operační systémy

Tento předmět má za cíl naučit žáka volit vhodný operační systém s ohledem na jeho předpokládané nasazení a provádět diagnostiku. Žák bude umět instalovat, konfigurovat a spravovat operační systém včetně jeho pokročilého nastavení podle objektivních potřeb uživatele. Nedílnou součástí je příprava žáka na podporu uživatelů při práci se základním programovým vybavením, návrh a aplikace vhodného systému zabezpečení dat před zneužitím a ochrany dat před zničením.

Aplikační Software

Cílem obsahového okruhu je naučit žáka pokročilému užití aplikačních programů (kancelářské aplikace, databázový software a další), jejich instalaci a konfiguraci a vytvořit u něj předpoklady pro poskytování související uživatelské podpory. Důraz je kladen na software pro zpracování multimediálních dat (počítačová grafika a video).

Počítačové sítě

V tomto předmětu se žáci naučí navrhovat a realizovat počítačové sítě s ohledem na jejich předpokládané využití a s ohledem na zásady kybernetické bezpečnosti a ochrany osobních údajů. Osvojí si dovednosti v konfiguraci síťových prvků, v administraci počítačové sítě a v diagnostice chyb a problémů v počítačové síti včetně návrhu možné opravy.

Programování a vývoj aplikací

Žák se v tomto předmětu naučí algoritmizovat úlohy a tvořit aplikace a  realizovat databázová řešení. Bude umět navrhovat a realizovat řešení s ohledem na zásady kybernetické bezpečnosti, testovat a ověřovat kvalitu programů včetně jejich uživatelského rozhraní.

Webové technologie

Tento předmět doplňuje získané kompetence v předmětu Programování a vývoj aplikací o hlubší znalost tvorby, správy a programování webů, což jsou v dnešní době velmi žádané dovednosti.

Konstruování pomocí PC

Žáci si v tomto předmětu osvojí základy technické dokumentace a vytváření technických nákresů a 3D modelů, které budou moci v rámci předmětu praxe realizovat na 3D tiskárnách. Tyto dovednosti využijí také v dalších předmětech, kde bude výstupem práce fyzická realizace nějakého zařízení (např. elektronika, robotika a další).

Robotika a umělá inteligence

V rámci předmětu robotika se žáci naučí navrhovat, realizovat, obsluhovat a programovat robotická a digitální zařízení s využitím umělé inteligence a internetu věcí.

Praxe

Většina poznatků získaných v rámci odborných předmětů, je dále prohlubována v rámci tohoto předmětu. Žáci po malých skupinách v odborných učebnách prakticky procvičují důležité dovednosti, které se obtížně vyučují ve velkých skupinách. Např. obsluha programovatelných automatů, správa a obsluha počítačového hardware, sítí a operačních systémů, realizace výrobků na 3D tiskárnách, obsluha a programování robotických systémů, návrh a realizace elektronických zařízení, pořizování multimediálních dat a mnohé další. Také praxe, která probíhá u soukromých a státních firem, prověří teoretické a praktické dovednosti studentů.

Týdenní hodinová dotace jednotlivých předmětů

Vždy je uveden celkový počet hodin (včetně hodin s celou třídou)/počet hodin formou cvičení v menších skupinách.

Název předmětu Ročník
1. 2. 3. 4.
Všeobecně vzdělávací předměty:
Český jazyk a literatura 3 3 3 3/1
Cizí jazyk 3/3 3/3 3/3 3/3
Základy společenských věd - 1 1 1
Dějepis 2 - - -
Fyzika 2 2 - -
Základy přírodních věd 2 - - -
Matematika 4/1 4/1 3 3
Tělesná výchova 2/2 2/2 2/2 2/2
Informační a komunikační technologie 2/2 2/2 - -
Ekonomika - - 3 -
Odborné předměty:
Hardware - 2/1 2/1 3/2
Operační systémy - - 3/1 4/2
Aplikační software 2/2 2/2 2/2 2/2
Počítačové sítě - - 2 2
Programování a vývoj aplikací 2/2 2/2 2/2 2/2
Webové technologie - 2/2 2/2 2/2
Konstruování pomocí PC 2/2 - - -
Elektronika a automatizace 2/1 2/1 - -
Mikroprocesorová technika 2/1 2/1 - -
Robotika a umělá inteligence - - 2/2 2/2
Praxe 2/2 3/3 2/2 3/3
Nepovinné předměty:
Rétorika - - 1 1
Základy matematické analýzy - - 1 1
Sportovní hry 1 1 1 1

Maturitní zkouška:

 

Státní část:

  1. Český jazyk a literatura
  2. Cizí jazyk nebo matematika

Profilová (školní) část:

  1. Odborný předmět - Hardware
  2. Odborný předmět - Programování
  3. Praktická zkouška z odborných předmětů

Partneři oboru

ZAT,  SENCO, RAVAK – vše Příbram, KOSTAL Čenkov, FESTO, ČVUT, UK Praha, ZČU Plzeň, CZC.CZ a další.